Provoz dronů v blízkosti letišť
Piloti dronů si stále častěji ke svým letům vybírají lokality v blízkosti letišť nebo i letiště samotná. Ne všichni přitom vědí, že existuje více druhů letišť, přičemž se pravidla pro létání s dronem na nich nebo v jejich okolí různí.
Provoz dronů v blízkosti řízených letišť
Na řízených letištích je poskytována služba řízení letového provozu (ŘLP) a nachází se v tzv. řízeném okrsku – CTR (v případě vojenských letišť se jedná o MCTR). Všechna tato řízená letiště jsou znázorněna v aplikaci DronView, do které je integrována i mapová vrstva GRID.
Tato vrstva mapy uživatele zjednodušenou grafickou formou seznamuje s průběhem těchto ochranných pásem v konkrétní lokalitě v řízeném okrsku. Gridy nezohledňují rizika provozu dronu vůči osobám, budovám, infrastruktuře apod. nacházejícím se na zemi v Opatření obecné povahy o zřízení omezeného prostoru (LKR10-UAS). Více o pozemních rizicích a ochranných pásmech najdete zde: Ochranná pásma.
UŽITEČNÉ
Pro základní přehled jsou barevné mapy s maximálními výškami gridů řízených letišť ke stažení zde: Mapy řízených letišť s gridy.
Pravidla provozu dronů o hmotnosti max. 0,9 kg v blízkosti letiště
- Létání uvnitř kružnice (vzdálenost <5,5 km od ARP) je možné pouze do výšky uvedené v gridu, a to bez nutnosti koordinace letu s provozovatelem letiště a řízením letového provozu.
- V případě, že chcete létat NAD GRIDY v rámci CTR ve vzdálenosti menší než 5,5 km od ARP, je nutná koordinace letu s provozovatelem letiště a řízením letového provozu.
- Létání mimo kružnici (vzdálenost >5,5 km od ARP) je možné do výšky gridu bez koordinace s příslušným stanovištěm řízení letového provozu.
- V případě, že chcete létat NAD GRIDY v rámci CTR ve vzdálenosti větší než 5,5 km od ARP, je nutná koordinace letu s řízením letového provozu.
- Koordinace se provádí podle postupu podrobně popsaného zde: Postup při koordinaci letu dronu s letištěm.

Pravidla provozu dronů o hmotnosti vyšší než 0,9 kg v blízkosti letiště
- Létání uvnitř kružnice (vzdálenost <5,5 km od ARP) je možné pouze v případě, že je let koordinován s provozovatelem letiště a řízením letového provozu.
- Létání mimo kružnici (vzdálenost >5,5 km od ARP) je možné do výšky gridu bez koordinace s příslušným stanovištěm řízení letového provozu.
- V případě, že chcete létat NAD GRIDY v řízeném okrsku v rámci CTR ve vzdálenosti větší než 5,5 km od ARP, je nutná koordinace letu s řízením letového provozu.
- Koordinace se provádí podle postupu podrobně popsaného zde: Postup při koordinaci letu dronu s letištěm.

UŽITEČNÉ
Vztažný bod letiště, Aiport reference point (ARP)
Stanovená zeměpisná poloha letiště zaměřená blízko původního nebo plánovaného geometrického středu letiště, která se zpravidla již nemění ani při následném rozvoji letiště.
Létání v blízkosti neřízených letišť
Na letištích, kde není poskytována klasická služba řízení letového provozu, je zřízena tzv. letištní provozní zóna – ATZ (Aerodrome Traffic Zone), která slouží k ochraně místního letištního letového provozu, a obvykle je zde poskytována informační služba AFIS nebo RADIO. ATZ je vymezena horizontálně kružnicí o poloměru 5,5 km od vztažného bodu letiště a vertikálně zemským povrchem a nadmořskou výškou 1200 m. Některá ATZ mohou být tvarově i výškově zmenšena, a to v závislosti na tom, jestli zasahují do jiného typu vzdušného prostoru. Neřízená letiště a zóny ATZ jsou graficky znázorněna v aplikaci DronView.
ZAJÍMAVOST
ATZ je vzdušný prostor stanovených rozměrů, který slouží k ochraně letištního provozu. Pokud by ATZ zasahovalo svými rozměry do prostoru s vyšší prioritou (CTR, TMA, TRA, TSA, …), je ATZ omezeno tímto prostorem. Informace k jednotlivým ATZ neřízených letišť v ČR se nacházejí ve VFR příručce Letecké informační služby ŘLP ČR; odkaz na informace ke konkrétnímu letišti naleznete přímo v DronView.
S plánováním provozu dronu v blízkosti neřízeného letiště může pilotovi pomoci následující rozhodovací diagram.

Létání v ATZ je umožněno jen na základě:
- splnění podmínek stanovených provozovatelem letiště, a
- na základě koordinace s letištní letovou informační službou (AFIS) nebo se stanovištěm poskytování informací známému provozu nebo provozovatelem letiště (nejsou-li ani jedna z předešlých služeb poskytovány).
ZAJÍMAVOST
Určitá řízená letiště (např. letiště Karlovy Vary či letiště Kunovice) mají svou provozní dobu. Mimo tuto provozní dobu přilehlý prostor přechází z režimu CTR na ATZ.
Podmínky stanovené provozovatelem každého letiště je možné nalézt ve VFR příručce (část VFR AD), případně se informovat telefonicky u vybraného letiště. Kontakty jsou uvedeny rovněž ve VFR příručce. Odkaz na informace ke konkrétnímu letišti naleznete přímo v DronView. V případě, že chcete v letištní provozní zóně létat s letadlem lehčím než 0,91 kg, může být let prováděn i bez předchozí koordinace, avšak pouze do výšky 100 m nad zemí a mimo ochranná pásma s výškovým omezením staveb daného letiště. Průběh ochranných pásem je možné zjistit u provozovatele letiště. V praxi lze tento požadavek nejjednodušeji splnit tak, že pilot bude létat maximálně do výšky okolních překážek (např. stromů nebo staveb). Není-li stanoveno jinak, provoz dronů v ATZ ve výšce větší než 120 m nad zemí je možný jen pokud se poskytuje služba AFIS nebo je zajištěno poskytování informací známému provozu. Pro takový let však není potřeba oprávnění k provozu od ÚCL.
Létání na plochách SLZ
Speciálním typem letišť je tzv. provozní plocha pro sportovní létající zařízení (SLZ). Nejedná se přímo o letiště v pravém slova smyslu, ale o plochu, která slouží pro vzlety a přistání SLZ, což jsou např. ultralehká letadla či motorové závěsné kluzáky. Plochy SLZ jsou rozděleny na registrované a neregistrované, dále na veřejné a neveřejné.
Seznam registrovaných ploch SLZ je možné nalézt ve VFR příručce (část VFR-SLZ). Graficky jsou pak znázorněny v aplikaci DronView. Vedle registrovaných ploch SLZ však existují i plochy neregistrované, které jsou znázorněny v AisView jako tzv. negarantované plochy SLZ.

Provoz dronů v prostoru okolo registrované plochy SLZ je možný jen na základě splnění podmínek stanovených provozovatelem takovéto plochy.
Pro využití neveřejných ploch musí dálkově řídící piloti dronů získat souhlas provozovatele plochy.
ZAJÍMAVOST
Podmínky pro užívání SLZ ploch stanovuje, plochy registruje, evidenci registrovaných ploch vede, jejich provozní řády a způsobilost registrovaných ploch schvaluje Letecká amatérská asociace ČR.